Bezohlední chodci

18.01.2010 19:40

Den co den ať už při cestě z práce, do práce, nebo jen tak při projížďce narážím na stejný problém.

    Když jedu striktně se držím svého jízdního pruhu, město vynaložilo nemalé peníze na jejich výstavbu a jako dík městu se neresu na chodníky, nebo běžné silnice a tím ušetřím nervy jak sobě tak ostatním účastníkům silničního provozu. Bohužel kdyby se tak chodci nesrali na místa, která jím nejsou určena. Pro přiblížení situace cyklopruh, který denně využívám je součásti chodníku přičemž část pro chodce má 2,3m a část pro cyklisty má 1,8m a je tvořena z jasně žluté zámkové dlažby, a prostor mezi chodníkem a cyklopruhem je oddělen řetízkem a všude kolem jsou jak vodorovné tak svislé dopravní značení.

    Bohužel den co dne se setkávám s , maminkami s kočárky, nebo volně pobíhajícími malými dětmi, pejskaři, důchodci, atd.... , kteří se volně procházejí v části pro cyklisty, a ještě nemají tolik slušnosti uhnout, když je člověk slušně poprosí, než si svolají děti, pejsky, nebo se vytočí s kočárkem uplyne celá věčnost, přičemž mají ještě nějaké hloupé dovětky, asi zapomínají, že cyklista chodce dožene dřív, než se chodec otočí aby utekl, ale to je jiná.

    Když se objeví cyklista na chodníku je pokutován, ale co když se objeví chodec v cyklo pruhu a blokuje v něm dopravu? Jízdní kolo je dopravní prostředek stejně jako automobil, platí pro něj zákony a vyhlášky, tudíž jízdní pruh pro cyklisty můžeme koncipovat jako pozemní komunikaci. Pokud se objeví chodec uprostřed pozemní komunikace ohrožuje jak sebe tak ostatní účastníky provozu na pozemní komunikaci a hrozí mu sankce. Ptám se tedy proč strážníci policie, které denně vídám tomuto jen nečině přihlížejí? Nemusí je pokutovat, v dnešní době je s penězi ouvej, ale určitě by si to měli lépe hlídat a dávat lidem minimálně napomenutí.

    Jako další věc k tomu tématu je, že nás chodci okrádají o čas. A abych vám to nějak zprostředkoval udělal jsem si malý test. Půjčil sem si od kamaráda tachometr od Cat eye a vydal jsem se na cestu do práce v 4:30 ráno, kdy chodci ještě spí. Cesta do práce přes cyklo stezku má přesně 6,8km, je na ni několik stoupání a prudkých sjezdů a průměrnou rychlosti 28km/h jsem do práce dorazil za 14,6 minut, podle údajů na tachometru. Otočil jsme to a jel jsem z5. Zpáteční cesta se lišila v jedné desetině tudíž pro náš test zanedbatelné číslo. Druhá jízda již byla v mou standardní dobu a to v 7:50, při sjížděni z výše položených míst jsem musel brzdit abych nenarazil do chodců, před výjezdy do vyšších míst jsem musel několikrát svou rozjetou zadnici přibrzdit kvůli psům a dětem, a na rovinkách se musím vyhýbat spoustě bezohledných lidí. A výsledek? Sám sem byl velmi překvapen, Průměrná rychlost se mi snížila z 28km/h na 17km/h a cesta do práce se mi prodloužila z 14,6 min na 24 min!!!. To znamená denně skoro o deset minut rychleji vstávat abych přijel včas a denně se domu vracím skoro o deset minut později, díky bezohlednosti spoluobčanů. Když to vezmeme globálně tak to mámě 20 minut denně, hodinu čtyřicet týdně, šest hodin čtyřicet za měsíc, a za rok to už si asi každý sečte sám. Život je krátký nekrať-me si ho sami ještě více, dívejte se kudy chodíte.

 

 

Dráha 6,8 km

 

průměrná rychlost - km/h

Čas - min.

Jízda bez překážek

28

14,6

Jízda s překážkami

17

24

rozdíl

11

9,4

 

 

Zpět