Kdo je v právu?

17.01.2010 20:28

Nedávno sem se potkal s jedním starým známým a ten mi povyprávěl příběh svého mladšího bratra. Možná že se již někteří z vás s podobným problémem setkali a možná jste na tom byli podobně jako on tak si to pojďmě pěkně rozebrat.

 

    Mladší 16-ti letý bratr mého známého se rozhodl, po více než dvouletém šetření že si koupí nějaké trošku lepší jízdní kolo. Zašel do jedné ze tří místních cyklo prodejen prohlédl si nabídku a vybral si bike. Celý šťastný zaplatil, až hříšnou sumu, vyvedl si kolo ven, nasedl a s radostí se opřel do pedálu. Bohužel jeho radost netrvala dlouze. Necelých 300 metrů od prodejny jej zastavili strážníci policie a bylo ouvej. Jak posléze zjistil jeho kolo vůbec nesmělo na cesty a proč?

 

Vyhláška ministerstva dopravy o provozu jízdních kol na pozemních komunikací jasně přikazuje:

  • bílou odrazku v přední části kola

  • červenou odrazku v zadní části kola

  • oranžové odrazky ve výpletu kola

  • oranžové odrazky na šlapátkách

  • za snížené viditelnosti světlomety nebo blikačkou v předu bílou v zádi červenou

  • popřípadě odrazky mohou být nahrazeny odrazovým materiálem na oděvu cyklisty

  • dvě na sobě nezávislé brzdy

  • ucpávky řídítek

  • atd........

 

    Bohužel zmíněná výbava odrazek na kole chyběla a byl tu problém. Proč cyklo prodejna prodává jízdní kola která nejsou schopna k provozu na pozemních komunikacích? Odrazky patří do kategorie pasivní bezpečnosti ačkoliv nejsou příliš vzhledné, jsou velmi účelné. Podobně jako kolo bez odrazek, můžeme zmínit že by jste si koupili automobil bez žárovek ve světlometech, není tak důležité jak vidíte vy, ale jak jste sami vidět.

    Ihned se s strážníky rozběhal bouřlivá debata. On se hájil že mu takto kolo bylo prodáno na což měl důkaz ve formě dokladu a nikdo ho v prodejně neupozornil že toto kolo není způsobilé pro provoz na pozemních komunikacích, ale strážnici hovořili jasně: „Neznalost zákona neomlouvá“ a udělili mu blokovou pokutu 2500Kč. S tímto pokutovým lístkem naklusal z5 do prodejny a chtěl si to vyjasnit, bohužel ho poslali k šípku, že nejsou povinni jízdní kola osazovat komponenty, které jim nepředepisuje výrobce kola, a žádný zákon jim neukládá povinnost informovat zákazníky o možných komplikacích při provozu kola na pozemních komunikacích, a že pokud nezná vyhlášku ať na kolo nesedá, že je to jako řídit auto bez řidičáku. Ačkoliv nerad pokutu do týdne uhradil, nakoupil si chybějící vybavení a poučil se o hořkosti dnešního světa.

 

Otázkou zůstává :

 

  • Může prodejna jízdních kol prodat jízdní kolo nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích?

  • Pokud tak učiní, neměla by zákazníka upozornit na absenci chybějících komponentů?

  • Vážně neexistuje vyhláška, nebo zákon ukládající povinnosti prodejci dopravních prostředků, aby byly kompletní a provozu schopné?

  • Neměly by být lépe děti informovány o provozu na pozemních komunikacích, když je denně využívají?

  • Je cyklo pruh vedeny mimo vozovku v části pěší zóny pozemní komunikace, a nebo se jedná o komunikaci v kategorii účelová a jednali v tomto případě strážníci správně?

  • Myslíte si že je správné, když prodejce cykla vidí mladého muže, který asi ani netuší, že nějaká dopravní vyhláška se zabývá jízdními koly, tuto osobu neproškolil o možných důsledcích a nabídl mu sadu odrazek? Vždyť se prodejce sám obírá o kšeft.

 

Ačkoliv je tento problém pro zúčastněné uzavřen, zajímal by mě váš názor na vzniklou situaci, jestli jste se s něčím takovým setkali, kdo si myslíte že je v právu a čí to je vina? Otvírám na toto téma diskuzi na fóru a budu rád za každý příspěvek.

Zpět