Pro a proti fixie

22.03.2010 18:29

Pro a proti fixie

 

Tak už na fixie jezdím nějaký pátek a musím říct, že je veliká škoda, že tyto kola zatím nejsou u nás moc v rozmachu. Ano setkávám se zápornými ohlasy lidí, že k čemu to je, že je to sebevražda, že kolo bez volnoběžky je úplná hloupost, apod........... Přitom tito kritici kritizují, aniž by někdy na něčem takovém seděli a po nabídnutí ať si to vyzkouší berou do zaječích. Jak můžete být proti něčemu jen z předsudků, důležitá je vlastní zkušenost abyste mohli soudit. Tak alespoň základní výhody a nevýhody fixie, ať máte představu.

 

Pro :

 

  1. Vzhledem k tomu, že fixie postrádá většinu komponentů, jsou tyto kola neuvěřitelně lehká. Konkrétně mé Dancelli váží pouze 6, 420 kg (váženo na poštovní váze), a cenově mne vyšlo úplně z nových komponentů ani né na 6tis, což nemá konkurenci. Výhodou této nízké hmotnosti je neuvěřitelná mobilita. Ne všude se v sedle dostanete, občas je zapotřebí kolo někde vynést, někde přetlačit apod., nemluvě o cestováni vlakem, kdy ženy a slabší jedinci mají někdy dosti problém s nákladem jejich bicyklu do vlaku, přeci jen ty schody sou dosti vysoko.

  2. Dalším aspektem je ovladatelnost. Přímý pohodlný posed, úzká řídítka a strmý uhel vidlice vám zaručí, že se můžete proplétat mezi lidmi, aniž by jste do někoho narazili, dále předjíždět bezpečně kolony vozidel, zkracovat si cesty přes úzké uličky mezi domy, bezproblémové vykličkováni na místech, kdy se na počátku chodníku objeví dva za sebou umístěná zábradlí, která vytváří ostrý průjezd tvaru písmene S. Když sem jezdil ve sněhu na mém MTB byl to obrovský problém, s těma řídítky prostě ne a ne se tam vlézt.

  3. Bezúdržbovost a bezporuchovost. Jelikož na tomto kole nejsou téměř žádné komponenty, netřeba je promazávat, seřizovat ani jinak opečovávat. Jednou za čas stříknete řetěz, toť vše co je třeba udělat. Takže se není třeba bát deště, sněhu apod.

  4. Další pro jasně hovoří pro naše tělo. Při běžném šlapání využíváte jen část svých svalů na nohou, a když cítíte sebemenší únavu a podmínky vám to dovolí, tak přestáváte šlapat a jedete na cvrčka. Hodně lidí říká jak strašně sportují jak chtějí strašně zhubnout, že jezdí na kole a že nic, jasně že nic jak většinu cesty jedou na cvrčka, a nebo jak přijde větší zátěž už řadí a ulehčují si námahu, cyklistika není o pohodlí, je to sport a už jste někdy viděli pohodlný sport??? Při jízdě na fixie využíváte vetší část svalu jelikož nohami i brzdíte čímž nohy vystavuje zatíženi z jiného směru a s jiným průběhem než jak při šlapáni, čímž také lépe využijete svou tělesnou energii. Jelikož pořád šlapete a nemůžete si zvolit menší námahu jiným převodem, nedovolí vám toto kolo odpočinku pokud úplně nezastavíte. Fixie vám dá pěkně do těla, a musím říct, že ačkoliv momentálně jezdím pouze krátké trasy do práce a z5 je to poznat kila letí dolu a nohy sílí a krásně se rýsují, už se těším na letní cestování.

  5. Nízké procento uloupení takovéhoto kola. Je doba zlá a kola se kradou, ale nemám strach, že by mi jej někdo ukradl, toto kolo jsme ještě ani jednou nezamkl, kde ho zaparkuji tam ho nechám jen občas na něho hodím očko jestli je tam nebo o pár metrů dál. A jak to myslím o pár metrů dál ? Málo kdo zná furtšlapy a vzhledem k tomu, že něco ukrást je asi dosti adrenalin, tak předpokládám, že zloděj naskočí na kolo a co nejrychleji pryč a nepřemýšlí na čem to sedí, ale ono mu to dojde jak přestane šlapat, tak ho to pokope, že by se nejspíš složí a pak se na to raději vykašle.

  6. Adrenalin. Pokud jste člověk věčně pracující, a zaneprázdněný jako já, nemáte moc času si dopřát trochu toho vzrušení, třeba jet někam na hory a pak si to zfrčet dolu mezi stromy a podobně, fixie vám dopřeje přesně co potřebujete a postačí vám jen běžná cesta do zaměstnání, na nákup, na pivo, apod..., Jen to vědomí že nemáte brzdy vás dosti zneklidní a stačí se vydat někam do provozu, přejet si par křižovatek (občas na červenou, to víte není čas, není čas), nějaký ten sjezd z kopečka, mezi chodci apod...., vás napumpuje do sytosti. Ano s adrenalinem třeba ze sjezdu se to nedá srovnat, ale jako taková kompenzace to funguje perfektně

 

Proti:

  1. Nízká maximální rychlost, nebo příliš těžký převod na kopcovitý terén. Jelikož fixie má jen jeden převod je důležité si jej zvolit tak aby vyhovoval podmínkám v prostředí kde žijeme, to znamená, že to bude něco na úkor něčeho. Ale proč chtít si to šinout někam padesátkou, třicítkou tam dojedu taky a lépe si vychutnám krajinu.

  2. Průjezdy terénem. Jelikož musíte pořád šlapat, dělá někdy problém projet třeba terénem ve sklonu s kořeny nebo kameny, hůř se na tomto povrchu na tenkých pláštích balancuje když pořád šlapete, ale ruku na srdce, když chceme do terénu vezmeme si jiné kolo, a když musíme někde projet ten kousek to zvládneme popřípadě i pěšky.

  3. Neosvědčilo se používat na fixovaný náboj rychloupínáky. Jelikož na osu náboje působí vetší sily než obvykle, obzvláště při brzdění stává se, že osa má tendenci se mírně posunout, což má za následek jednak vychýleni kola, vychýleni ozubeného kola vůči řetězu (může padat řetěz) a uvolnění správně napnutého řetězu a tím se zvětší ztráty ať už na hnacích nebo na brzdných sílách.

  4. Policejní kontroly cyklistů. Pokud vás zastaví policie a budou si chtít proklepnout váš bike, předpokládám, že jejich první otázka bude: „ A kde máte brzdy?“ Pokud je přesvědčíte, že brzdění nohami je spolehlivější, jelikož je mnohem vetší pravděpodobnost, že vám praskne lanko než řetěz je to ok, ale pokud narazíte na nekompromisního, nebo zamindrákovaného policistu, tak vám stejně nepomůže, ani kdyby jste ty brzdy měli, takoví si vždycky něco najdou.

 

Pokud najdete další pro a proti budu rád, když mi je napíšete na fórum.

Zpět