Tajemství cyklistiky

11.01.2010 19:21

Jízdní kolo je snad nejstarší dopravní prostředek lidstva a v čem tkví tajemství?

V jeho dvojnásobném EKO.

 

  • EKOlogické

  • EKOnomické

 

    Při výrobě jízdního kola se používá pouze minimální množství materiálu při jejich zpracování dochází k absolutně minimálnímu znečištění ovzduší, a s nástupem karbonové technologie se toto znečištěni ještě výrazně snižuje. Provozem jízdního kola se nijak neznečišťuje životní prostředí, výrazně se ulehčuje dopravě v přeplněných městech a s dnešním obrovským rozvojem cyklostezek je mnohdy cestováni na kole pohodlnější a rychlejší pro přesun městem než automobilová doprava.

 

    Dnešní ceny jízdních kol nijak zvláště nezatíží rozpočet, vzhledem k tomu, že se nám jízdní kolo za chvíli vlastně zaplatí. Tak schválně trocha matematiky:

    Vezmeme si průměrné kolo pro průměrného člověka. Takové kolo pro denní použití pro průměrného člověka nemusí být ultra lehký speciál, pokud se tím člověk neživí je mu fuk 300g sem a 300g tam. Nepotřebujete ani našlapané LX řazení či hydry kotouče, je spousta lidí co dá za kolo desetitisíce a pak je na prvním kopci předjedete na skládačce jelikož ani neví jak si to kolo nastavit, zapomeňte na IMAGE to z vás dobrého cyklistu neudělá. Ale z5 ke kalkulaci.

    Za značkové jízdní kolo dáte v průměru těch 6 – 8 tis a to je konečná investice na delší dobu. A pokud vezmeme v úvahu, že do práce jezdíte MHD tak to máme jízdu sem a jízdu tam. Konkrétně tady u mě stojí jedna jízdenka 10kč, takže na kole ušetřím 20kč za den což je 100kč za týden a 400kč za měsíc, ročně přibližně 4,5 tis ušetřených pouze na cestovném do práce, což již máte zaplaceného více jak pul kola, mimo to za ten rok budete mít perfektní kondičku, což se projeví jednak ve vaši aktivitě během celého dne tak věřte, že vám to příznivě obohatí sexuální život

    A jak sou na tom automobily? Tak sami si můžete spočítat:

Cena pořízení vozu + náklady na palivo + každoroční servis + drobné opravy během roku + příprava na zimní provoz + po zimě příprava na letní provoz + povinné ručení + popřípadě havarijní pojištění.

    Ročně se náklady pouze na provoz vozidla a udrženi vozidla v provozu vyšplhají na obrovské tisíce a proč ? Jen pro to pohodlí a rozmazlenost. Samozřejmě neházejme všechny do jednoho pytle, jsou lidé nemocní, s malými dětmi a nebo vozidlo je jejich obživa. Podívejme se však kolem sebe kolik lidi v našem okolí má automobil jen pro to pohodli, pro tu image, jen pro ten pocit? Sám sem byl tak hloupý a měl jsem auto jen pro tu frajeřinku ale nestojí to za to, v životě jsou důležitější věcy než mít zadek v pohodlí a teple.

    Pokud člověk občas překousne nějaký ten rozmar počasí uvidí svět z jiné stránky, svoboda najednou dostane nový rozměr, najednou skončí strachování co si zase vymyslí ropný průmysl, skonči monotóni jízda do práce a z5 šedivou a nudnou cestou, vaši cestou se stanou klidné tiché pěšinky a z každodenní rutiny se stane každodenní relax.

Zpět