Zima je tady

18.01.2010 19:43

Zima je tady

Venku sněží, všude mráz, ale i tak se najdou blázni co vyrazí do sněhu na kole. Jedním z takových šílenců sem i já. Nebojte se neničím žádného veterána do vody a soli, to by mi mé srdce nedovolilo. Do sněhu využívám MTB.  Každý kdo vidí jet cyklistu ve vánici kdy je po kolena sněhu si asi klepe na čelo, ale proč je to krásny zážitek a perfektní posilovna, každému vřele doporučuji. Vlivem nízských teplot ale nastává pár problému, tak to vezmem popořadě. 

1. Odpružená vidlice. Pro jízdu ve sněhu nutná věc. Pokud se dostanete na místo ušlápnuté chodci pěkně to drncá a na tvrdé vám hodně rychle vylítnou řidítka z ruky, ale z5 k samotné vidlici. Nejvěší problém je zamrzáni vidlice, a to jak tlumeni tak pružení. Pokud máme pružení pružinou je to konec. Pružina ztuhne, vazelina ztuhne a vidlice nechodí, případně při větším nárazu hrozí poškozeni pružiny. Ideální řešeni je vidlice vzduchová. Mnozí z vás si řeknou pche, vždyť vzduchové vidlice jsou příliš drahé, ale omyl. Na trhu jsou vidlice od SR suntour Raidon a Epicon jejich cena se pohybuje okolo 2500 - 3500, což je cena za klasickou pružinovku, konstrukce je značně masivní se solidním útlumem a za příplatek lock out z řídítek. Tato vidlice se osvědčila na jedničku. A čim že je tak výjimečná? jelikož olejovou patronu v útlumu nemusíte vyndávat. Stačí pouze vysadit plastové ovládaní regulace útlumu pootočit tisícihranem co nejvíce doleva a patrona se otevře natolik že ztuhnuti oleje v ni nepoznáte, pro jistotu si poznačte počet otoček ať si to můžete v létě nastavit do původní verze, takto otevřená vidlice se totiž nedá zamknout. Pro jiné vidlice platí: Před zimou rozebrat, vyndat utlum, a všude natlačit teflon jak jen to jde.

2. Druhým problémem jsou ložiska v kolech. Důsledkem nízských teplot se srazí natolik, že kola chytnou značnou vůli. Vůle je nepříjemná kolo plave a špatně zatáčí. Řešením se osvědčilo přetaženi ložisek, a to tak že se kolo nechalo v mrazu až chytlo vůli, poté se lehce kolo dotáhlo ale nechala se malá vůle , z toho důvodu že každý den není stejný mráz, ušetří vám to naražený zadek.

3. Třetí problém jsou lanka řazení. Mrazem se lanka stáhnou a řazeni je nepřesné a po zařazeni převody chrčí. Jediným spolehlivým řešením je vyhodit ocelové lanka a nahradit je teflonovými.

4. Brzdy. Pro brzdové lanka platí to samé co pro lanka řazení, jedině teflon je spása. Mnozí budou možná namítat a co hydry? Ano hydry jsou dobré tak do minus 5 ale pak to stoji za lejno. Nedávno jak bylo těch -15°C hydry postupně ztěžkávaly, zamrzaly pístky asi po kilometru byl s brzdami úplně ámen.

5. Páty bod jsou bovdeny. Co s nimi?  dnešní kvalitnější bovdeny maji teflonové vložky, pokud máte teflonová lanka není problém, ale pro ty co maji nerezové lanka jedna rada. Nakapat teflon po každé jízdě. problém je v tom, že i bovdeny mají ocelovou kostru a to bud spirálu nebo dráty, a ty se bohužel taky smrskávají důsledkem nízských teplot, čímž více svírají lanko které je uvnitř a to je ámen pro vnitřní vložku bovdenu. Základni bovdeny ji maji silikonovou  a ta se rychle vydře proto kapat olej at nám to vydrži co nejdéle, každopádně po zimě preventivně vyměnit ocelová lanka a bovdeny.

6. Gumy. Je sice pěkné že si někdo koupi drahý gumy za dva tisíce ale co je mu to platný když mu v mrazu ztuhne směs? Většina cyklo pneumatik nějak není stavěná do mrazivých podmínek. Nejlepši se v mrazu osvědčily WTB, směs si zachovala alespoň část své pružnosti a byla schopna reagovat na povrch terénu, kdežto sklámím byly pneu Maxiss jejichž směs ztvrdla asi při -10°C  již kolo ustřelovalo kde mohlo. Ale každý má jiný styl jízdy a jiné požadavky takže to at si každý vyzkouší sám.

 

To by tak byl přehled základních problému jízdy na sněhu.

Zpět